LAHTI - HOLLOLA - LAHTI
FINLANDIA-HIIHTO
23-24. helmikuuta 2019

45. FINLANDIA-HIIHTO

Uutiskirje nro. 2

Finlandiaa kaikille – otatko haasteen vastaan?


Massahiihdot mielletään joskus vain aktiiviharrastajien tapahtumaksi, johon osallistuakseen tulee olla kovakuntoinen aktiivihiihtäjä. Näinhän se ei tietenkään ole, sillä esimerkiksi me Finlandiassa olemme jo vuosien ajan kehittäneet tapahtumaa niin, että jokainen hiihdosta innostunut kokisi sen omakseen. On molempia hiihtotapoja, monenlaista matkaa – siinä missä satanen tarjoaa hiihtohaastetta aktiiviharrastajallekin, lyhyemmät matkat tarjoavat mukavan haasteen ehkäpä juuri ensimmäiseksi massahiihdoksi. Lasten Finlandiassa puolestaan kannamme kortemme kekoon Lahden alueen hiihtotaidon ja ennen kaikkea hiihtoinnostuksen herättämiseksi ja ylläpitämiseksi. Lasten Finlandia on päivä, jossa tärkeintä on luokkakavereiden kanssa yhdessä olo tämän hienon lajin tiimoilta.

Meillä on viime vuosina ollut jo paljon kaikenlaista, mutta silti olemme kokeneet tilaa olevan vielä yhdenlaiselle tapahtumalle. Sellaiselle, jossa hiihto on yksi osa isompaa wellness-henkistä päivää ja viikonloppua. Sellaiselle, johon kaikkien on helppo lähteä. Sellaiselle, jossa reitti tarjoaa onnistumisen elämyksiä kaikille hiihtotaidosta riippumatta. Kun Vierumäen urheiluopisto innostui ajatuksesta, syntyi yhteistyömme tuloksena Naisten Finlandia. Vierumäen urheiluopiston maastossa hiihdettävästä 12 kilometrin matkasta suoriutuu jokainen, vaikka edellisestä hiihtokerrasta olisi aikaa. Muu tapahtumaviikonlopun ohjelma ja Vierumäen upeat puitteet tarjoavat erinomaisen tilaisuuden hiihtohenkiselle kokoontumiselle vaikkapa ystäväporukan kanssa. Jos hiihtokipinä puraisee Naisten Finlandiassa 10.2. todenteolla, sen jälkeen ehtii hyvin vielä Finlandian pidemmille matkoillekin.

Itsellänikin on hiihto jäänyt viime vuosina vähemmälle, mutta Naisten Finlandia tuntui heti sopivalta tapahtumalta, johon haastan kaikki naiset mukaan!

Tiina Hernesniemi
Pääsihteeri
Finlandia-hiihto


PS. Tänä vuonna uudistamme numerolappujamme niin, että 15. joulukuuta mennessä ilmoittautuneet saavat oman nimensä numerolappuun. Varmista siis taatusti yksilöllinen numerolappu ilmoittautumalla lähiaikoina, ellet ole vielä ilmoittautunut!

 

Treenivinkit kohti Finlandiaa: Sauvakävelyä ja kuntopiiriä


Joulukuun alussa moni on jo päässyt hiihtämään, mutta Finlandiaa kohti harjoittelu onnistuu mainiosti vielä ilman latujakin. Vierumäellä valmennuskeskuksen johtaja Ismo Hämäläinen vinkkaa, miten kuntoilijan kannattaa harjoittelua joulukuun alussa viedä kohti Finlandiaa.
Sauvakävely ja muu vastaavan tyyppinen harjoittelu on tärkeää.
”Jos huippu-urheilijalla tehoja on siellä 10-15 prosenttia, kuntoilijallakin tärkeintä on mennä oikealla kuormitusalueella. Peruskestävyyttä pitää ehdottomasti olla 80-90 prosenttia harjoittelusta. Kyse on kuitenkin lihaskestävyyttä vaativasta asiasta. Sauvakävelyt voisivat olla kestoltaan tunnista 1,5 tuntiin”
Lisäksi Hämäläinen suosittaa lihaskuntoharjoittelua, jota voi tehdä kelistä ja paikasta riippumatta.  
”Yksinkertaiset kuntopiirit, joissa tulee yläkroppa, keskivartalo ja jalat. Liikkeinä esimerkiksi etunojapunnerrus, polvipunnerrus, perus vatsa- ja selkäliikkeitä. Selkäliikkeet ristiin tehtynä eli ei yläkroppaa ylös vaan nostetaan vastakkainen käsi ja jalka, ettei tule kaarelle jännitystä. Lisäksi peruskyykkyä sekä askelkyykkyä, jossa voi hakea hiihdon liikesuuntia. Voi ottaa myös kylkinostoja. Niitä kannattaa pitää mukana”, Hämäläinen sanoo.
Niin huoltavaa harjoittelua kuin lihaskuntoharjoitteluakin Hämäläinen kannustaa ylläpidettävän koko hiihtokauden ajan.

START – Finlandia-hiihdon pitkäaikainen yhteistyökumppani


STARTin Voitelumestarit hoitavat Finlandia-hiihdon voitelupalvelun vankalla ammattitaidolla ja markkinoiden johtavilla voiteilla. Finlandia-hiihdon voitelupalvelussa tekee töitä yli kaksikymmentä voitelumestaria yötä päivää, että kaikki sukset saadaan hoidettu hyvään hiihtokuntoon ennen lähtöä.
Finlandia-hiihdon latuasemilla ammattilaiset auttavat kaikkia hiihtäjiä jos tarvitaan lisää pitoa tai luistoa. Tänä talvena voitelupalvelussa ovat käytössä uuden sukupolven nestevoiteet START Ultra Geelit. Start Ultra Geelit ovat luistavampia, kestävämpiä ja myös ympäristöystävällisiä nestevoiteita, koska niissä ei ole hiilivetyjä sisältäviä liuotinaineita. Geelien laittotapa ja WBC-rakenne tarjoaa aikaisempaa paremman uiston joka myös kestää pidempään.

Lisää tietoa START Ultra Geeleistä ja niiden käytöstä löydät tästä
 

Uudet Polar M430  ja Polar OH1 tukevat sinua hiihtoharjoittelussa


Hiihto on kestävyysurheilua parhaimmillaan, sillä hiihtäessä koko keho ja isot lihasryhmät tekevät töitä. Sykkeenmittauksen avulla saat suoraa palautetta siitä, kuinka harjoituksesi vaikuttaa kehoosi ja varmistat, että harjoittelu on optimaalista: et yli- tai aliharjoittele. Harjoitusten seuranta ja analysointi antaa konkreettiset todisteet kehittymisestäsi, mikä motivoi jatkamaan ja tähtäämään yhä korkeammalle.

Polarin uusin Polar M430 GPS-urheilukello yhdistettynä Polar OH1 -optiseen sykesensoriin ovat erinomainen pari hiihtäjälle. Hiihdossa sykemittari on hyvä saada hihan päälle näkyviin, jolloin rannesykkeenmittaus ei ole toimivin ratkaisu. M430-mittarin voikin parittaa OH1-sensoriin, joka on helppo pukea kyynär- tai olkavarteen vaikka vasta ladun varressa. Sensoria ei myöskään tarvitse kastella ennen käyttöä.

Polar M430

  • Rannesykkeenmittaus (yhdistettävissä haluttaessa sykesensoreihin)
  • Sisäänrakennettu  GPS matkan ja nopeuden mittaamiseen ja matalan virran GPS-tila ultrapitkiin suorituksiin
  • Edistykselliset harjoitusominaisuudet
  • Polar-kuntotesti ranteesta
  • Ympärivuorokautinen sykkeenmittaus, jonka ansiosta entistä tarkempaa dataa aktiivisuudesta, palautumisesta ja kalorien kulutuksesta
  • Edistyksellinen Sleep Plus™ -unianalyysi


Polar OH1

  • Hyödyntää Polarin omaa tieteellisesti kehitettyä optista sykkeenmittausteknologiaa
  • Vaihtoehto rannesykkeenmittaukselle tai sykevyölle
  • Voidaan käyttää joko sellaisenaan tai yhdistettynä puhelimeen/rannelaitteeseen
  • Sisäinen muisti jopa 200h
  • Akunkesto jopa 12h yhtäjaksoista harjoittelua
  • Helppo jamukava käyttää: pidetään joko olka- tai kyynärvarressa, ei vaadi kastelua ennen käyttöä



Muistathan, että Polar M430 ja OH1 ovat myös joulun odotetuimpia lahjoja. Katso kaikki Polar-tuotteet ja tilaa omasi kätevästi pukinkonttiin täältä.
 

Tilaa uutiskirje

 
Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.
  • Twiittaa @finlandiahiihto
  • Seuraa meitä Facebookissa
  • 46. Finlandia-hiihto järjestetään 23-24.2.2019
  • Ilmoittautuminen 1. toukokuuta alkaen!
  • Lauantaina 23. helmikuuta 50 km, 32 km ja 20 km perinteisen hiihtotyylin kilpailut
  • Sunnuntaina 24. helmikuuta 50 km ja 20 km vapaan hiihtotyylin kilpailut
  • Katso kuvat Instagramissa ja KUVAT.FIssä

Finlandia-hiihto on voittoa tavoittelematon organisaatio. Osallistumismaksuista kertyneet saatavat (kulujen jälkeen) jaetaan tapahtumaa järjestävien urheiluseurojen, Lahden Hiihtoseuran ja Hollolan Urheilijat -46, kesken. Osallistumalla Finlandia-hiihtoon tuet suomalaista nuorisourheilua.